Fortsätt till huvudinnehåll

I min lilla lilla värld av blommor

Eftersom jag uppenbarligen inte kan sova får jag rapportera från undersidan.

Jag har tänkt mycket på det där med att vara på "botten" och i rännstenen den sista tiden. Det låter så dramatiskt och negativt, men på ett sätt är det inte det. Jag har kommit på att om man ligger på botten av ett hav som en sjöstjärna på rygg och tittar uppåt så får man en ganska vacker utsikt och världen ter sig helt plötsligt annorlunda. Egentligen kanske inte själva placeringen har så stor betydelse i våra liv, utan snarare var vi fäster blicken. Jag fäster blicken vid ytan först, men jag inser mer och mer att jag trivs här och jag tror att jag har utvecklat gälar. Jag tar in syre med mitt gälar anamma! Eftersom jag av hävd och gammal vana alltid har trivts under vattenytan så kanske det är just här jag ska vara och simma runt och se hur andra har det här på andra sidan ytspänningen.

Det är kanske så att jag ligger och krälar i rännstenen, men det är min rännsten och ingen ska få trampa på mig mer! Ingen! Då får man faktiskt lägga ut sin egna jacka om man ska gå torrskodd över kanten.

En vänlig själ frågade mig vad det var för sjukdom jag hade som har så ont. Det är fibromyalgi, det andra jag slåss med är ju mer psykiskt och när utredningen är färdig får vi väl se vad det blir för bokstavskombination. Jag gissar på AC/DC och KSMB. Fibron har jag trasslat med sen 92 och det andra sen jag var 8. Att dölja allt det där har jag varit hyggligt bra på även om jag är ganska övertygad om att inte många ser mig som en dussinprodukt man hittar på H&M utan snarare den där märkliga manicklan som ligger längst inne i en dammig antikaffär som ingen längre kommer ihåg vad den användes till. Ingen behöver veta det. Manicklor vet själva vad de används till.

När jag nu har haft ont i natt och inte kunnat sova har jag ägnat mig åt allmän räfst och rättning av några av våra sociala överheter via mail. Att dessa människor ska på en fin sammankomst på en fin gård har naturligtvis inte gått mig förbi. Information söker sig till mig utan att jag ber om den. Det är så lustigt. Där ska de prata om mig och mina gelikar utan att jag och mina gelikar är med... Hur tänker man nu? För mig är det att torrsimma. Som att köra hoj utan motorcykel. Jag gissar att det kommer att finnas med någon välkammad tillrättalagd "upplevare" som inte törs säga ifrån på programmet som ska smörja deras egon och ge med ena handen och ta med den andra, för att smörja sitt ego. Eller är det bara jag som vill vara med och smörja mitt ego? Nja, möjligen kråset för det blir garanterat god mat.

Jag har så svårt att få in det, vi sitter vid varsina sidor om bordet, men vi kan inte kommunicera om vad som inte är bra. Gud, jag skulle effektivisera den där organisationen på nolltid. Förmodligen skulle jag stöta mig ganska kraftigt med gamla revirpissare och gardinmaffior, min vana trogen. Det är väl det som är jag. Ingen gör det omöjliga bättre än jag skrev Solim idag till mig.

Nä. Jag vill smörja andras egon, det är mycket roligare! Det finns faktiskt inget roligare än att söka reda på den genuina speciella egenskap, styrka eller tillgång hos en människa som är signifikant för just den personen. Att blåsa på den elden och se hur den sakta men säkert tar sig och till slut börjar brinna. I det fallet är jag pyroman. Det är det jag älskar att göra, det var därför jag älskade mitt jobb, både som regissör och som lärare. Att se "mina" elever och "min ensemble" växa är det häftigaste som finns! Det är tramsandet, kringkringet, revir och andra sociala konstigheter jag inte begriper mig på.

Mitt ego vill ligga i rännstenen och sjunga om min lilla lilla värld av blommor, där det finns plats för alla och envar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Var god göm rullstolen! - Om hemspråksundervisning och rättigheter.

Rally går i världens bästa skola just nu, och hennes lärare är garanterat en del av landets bästa arbetslag! Jag kan inte nog många gånger understryka det och jag tycker det verkligen, de kanske behöver höra det mer, men det får ni påminna mig om. Å andra sidan... Tänk om man var tvungen att ställa sig upp och jubla varje gång någon höll undan för en blind med käpp, hjälpte en stackars tant över vägen eller bara helt enkelt lät bli att knuffa sina CP-skadade vänner (Förlåt, kunde bara inte låta bli - Jag blir så full i skratt varje gång en av mina CP-skadade vänner (heter det verkligen skadad?) puffar mig på facebook och jag puffar tillbaka - Då står det, du har just knuffat Dr Spastika - Världens farligaste man. Så får man inte göra, men det ser så jäkla roligt ut i mitt huvud. Om man för övrigt har Cerebral pares måste man ju vara en celebritet... Passushyllning till mina celebra vänner...) Jag vill också understryka med all nödvändig tydlighet att jag inte vill förminska eller p

En saga i juletid - om hur livet kan vända på en femöring.

Mörka november gick mot sitt slut och skulle gå över i december, min hatmånad. Som barn älskade jag julens traditioner, men det där med julklappar och överraskningar är inte min grej så ju närmare julafton kom desto svårare blev mitt hummör. I år har Rally inte velat fira jul med mormor och morfar av rädsla för att jag ska börja bråka med morfar. Tyvärr händer det ibland (läs varje jul) men nu inser jag att det inte har så mycket med honom som person att göra, utan det här med att gömma saker i papper och sedan ge bort dem. Är det inte vad jag förväntar mig eller önskar så blir jag ju så förtvivlad att det inte går att trösta mig på flera dagar. Är det vad jag önskar blir jag överlycklig, men oron för att inte veta vilket tar tyvärr bort mycket av känslan. Att jag som barn då alltid letade reda på mina julklappar och öppnade dem i förväg för att sedan spela överraskad - ganska dåligt - på julafton har naturligtvis med att jag inte är så bra på överraskningar, jag som är så impulsi

Efter mello

När melodifestivalen har slocknat  ägnar jag mig åt att flytta dokument.  Uppgifter från skolan ska från min mejl till skolmolnet.  Det är vi överens om.  Vi var överens om att alla uppgifter skulle läggas på molnet direkt.  Tydligen är detta väldigt svårt.  Jag skriver in proven.  Reagerar över att man gett Rally två prov samma dag.  Hon har fått det muntligt i örat på sin lunchrast.  När andra får vila När andra får vara ifred.  Då får hon kroppskontakt hon inte vill ha  och prov.  Att det redan var lovat ett prov samma dag fanns inte på den mentala agendan och läraren hade inte vett att kolla först.  Resultat.  Provpanik.  Det är egentligen så enkelt.  Skicka ett mejl till mig med en förfrågan.  Kontakta varandra.  Börja använd first-class-klienten.  Nej. Vi börjar med att rusa fram i matsalen och välta omkull den funktionshindrade eleven ur sin mentala rullstol.  Häpp! Ännu en pedagogisk medalj! Vad är viktigt