Fortsätt till huvudinnehåll

Efter mello

När melodifestivalen har slocknat 
ägnar jag mig åt att flytta dokument. 

Uppgifter från skolan ska från min mejl till skolmolnet. 
Det är vi överens om. 
Vi var överens om att alla uppgifter skulle läggas på molnet direkt. 
Tydligen är detta väldigt svårt. 

Jag skriver in proven. 
Reagerar över att man gett Rally två prov samma dag. 
Hon har fått det muntligt i örat på sin lunchrast. 
När andra får vila
När andra får vara ifred. 

Då får hon kroppskontakt hon inte vill ha 
och prov. 

Att det redan var lovat ett prov samma dag fanns inte på den mentala agendan
och läraren hade inte vett att kolla först. 

Resultat. 
Provpanik. 

Det är egentligen så enkelt. 
Skicka ett mejl till mig med en förfrågan. 
Kontakta varandra. 
Börja använd first-class-klienten. 

Nej.

Vi börjar med att rusa fram i matsalen och välta omkull den funktionshindrade eleven ur sin mentala rullstol. 

Häpp!

Ännu en pedagogisk medalj!

Vad är viktigt?

Det är viktigt för läraren att ha fått göra sitt jobb. Oavsett om eleven klarar att ta emot informationen eller ej. Oavsett om det är ett pedagogiskt bra ställe att göra det på eller ej. 
Oavsett elevens form för dagen. Anfall är bästa pedagogik! 

Det är inte viktigt 
att eleven får äta sin lunch ifred. 
Att eleven får sin sociala sfär respekterad. 
Att eleven får en simpel MÖJLIGHET att ha kontroll över situationen. 

Det är INTE viktigt. 

Eleven är inte viktig.
Lärarens uppgift är viktig. 
Fördela prov. 

Det är viktigt. 

Vi blev lovade en ändring på det lagvidriga betyget i Januari. 
Vi blev lovade att det skulle komma i februari. 
Nu är det mars
ännu har inget betyg dykt upp. 

Vad är viktigt? 
Att säga att jag inte är en samarbetande förälder. 
Att vara trött på att jag mejlar stup i kvarten. 
Att gnälla på att föräldrar har för stor makt i skolan. 
Pyttsan!!! 
Inga är så rättslösa som föräldrar som försöker få till en förändring. 

Jag följt reglerna.
Klagat till rektor. 
Återknutit till lärare. 
Klagat hos rektor igen. 
Klagat hos kommunen. 
Försökt komma överens med mentorer och rektorer. 
Kommit överens. 
Lärarna fyller inte överenskommelsen. 
Lärarna skyller på mig att de inte fått information. 
Jag har varenda mailkontakt kvar. 
Har de inte fått informationen så har de inte öppnat sin mejl, har de inte öppnat sin mejl så har de inte skött sitt jobb, jag har informerat. 
Jag har informerat mig blå!
Jag klagar igen hos rektor. 
Min god man klagar hos rektor och får lögner till försvar.
Jag klagar hos kommunen. 
Får ingen respons. 

Om jag nu skulle ta nästa steg och kontakta skolverket. 
Vad händer då? 

Jo, kommunen utreder sig själv. 
Och jag är rättslös. 
Rally är rättslös. 

Om jag inte uppfyller skolplikten kan jag föreläggas med vite. 

Om skolan inte följer skollagen... 

Well... 

Tough luck... 

Tack och lov har BUP förståelse och håller med med kommentaren: Det är rena stenåldern!
Ja, det är rena stenåldern. 

Så nu är jag klar med att flytta dokument. 
Nu ska jag bara undervisa litet om ekvationer. 

Att banka huvudet blodig i skolväggen är fullt möjlig om man har stöd
om man har naturliga vänner och släkt som stöttar och finns när det är för tufft.
Men att klara det på konstgjorda kontakter är något i alla fall inte jag klarar. 

Men jag kämpar väl vidare tills ljuset i slutet av tunneln visar sig som solen eller ett nytt tåg. 

Önskar det var en Torodumper. 
De kan man ducka under. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Var god göm rullstolen! - Om hemspråksundervisning och rättigheter.

Rally går i världens bästa skola just nu, och hennes lärare är garanterat en del av landets bästa arbetslag! Jag kan inte nog många gånger understryka det och jag tycker det verkligen, de kanske behöver höra det mer, men det får ni påminna mig om. Å andra sidan... Tänk om man var tvungen att ställa sig upp och jubla varje gång någon höll undan för en blind med käpp, hjälpte en stackars tant över vägen eller bara helt enkelt lät bli att knuffa sina CP-skadade vänner (Förlåt, kunde bara inte låta bli - Jag blir så full i skratt varje gång en av mina CP-skadade vänner (heter det verkligen skadad?) puffar mig på facebook och jag puffar tillbaka - Då står det, du har just knuffat Dr Spastika - Världens farligaste man. Så får man inte göra, men det ser så jäkla roligt ut i mitt huvud. Om man för övrigt har Cerebral pares måste man ju vara en celebritet... Passushyllning till mina celebra vänner...) Jag vill också understryka med all nödvändig tydlighet att jag inte vill förminska eller p

En saga i juletid - om hur livet kan vända på en femöring.

Mörka november gick mot sitt slut och skulle gå över i december, min hatmånad. Som barn älskade jag julens traditioner, men det där med julklappar och överraskningar är inte min grej så ju närmare julafton kom desto svårare blev mitt hummör. I år har Rally inte velat fira jul med mormor och morfar av rädsla för att jag ska börja bråka med morfar. Tyvärr händer det ibland (läs varje jul) men nu inser jag att det inte har så mycket med honom som person att göra, utan det här med att gömma saker i papper och sedan ge bort dem. Är det inte vad jag förväntar mig eller önskar så blir jag ju så förtvivlad att det inte går att trösta mig på flera dagar. Är det vad jag önskar blir jag överlycklig, men oron för att inte veta vilket tar tyvärr bort mycket av känslan. Att jag som barn då alltid letade reda på mina julklappar och öppnade dem i förväg för att sedan spela överraskad - ganska dåligt - på julafton har naturligtvis med att jag inte är så bra på överraskningar, jag som är så impulsi