Fortsätt till huvudinnehåll

Repa upp upprepningar - Peptalk i natten



Egentligen har jag inget emot dem. Upprepningarna. Det är väl en av fördelarna med att ha Asperger och samtidigt vara regissör. Jag tröttnar aldrig på att se en scen om och om igen. Jag älskar mer själva repetitionerna än någon annan del i teaterprocessen. Möjligen skulle det vara den där nördiga stunden när jag sitter och färgar manuset i tusen olika färger beroende på vem som reagerar på vad och vem - men det är i övernördklassen så det låtsas vi inte om nu.  Nej, jag älskar upprepningar, jag älskar det som är bekant och det jag är van med men vissa saker är så oerhört oerhört oerhört tråkiga!

♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪

Att förklara för lärare att man inte kan hjälpa att ens barn är sjukt. Jag har ofta funderat på det som lärare själv. Tror man att ett barn blir friskare för att man säger att det måste vara närvarande? Om kroppen är där men hjärnan inte är det. Är man närvarande då? När jag har mina autistiska stunder, borde man dra min lön motsvarande tid, eller räcker det med att jag baxar dit min kropp oavsett hur sjuk?

♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪

Det är inte det att det är någon negativ stämmning på skolan eller att jag har blivit dåligt bemött, snarare har jag blivit mycket väl bemött och även Rally. Men... Alla med diagnoser är OLIKA!!! När lärarna säger "det märks inte" som om det var något positivt kan jag bli ganska störd. Nej, det märks inte, men det gör det mycket svårare för alla inblandade att komma ihåg att det de facto är sant. Vi har Asperger, båda två. I parti och minut. Det gör inget. Jag skäms inte ett ögonblick, snarare är jag väldigt stolt. Jag har egenskaper ingen annan har. Andra har egenskaper jag bara kan drömma om. Det gör inget, vi är olika och jag älskar olika också, bara de inte flyttar om i mina skåp.

♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪

Nu sitter jag här igen, för vilken gång i ordningen vet jag inte och förbereder ett möte med lärarna och det är nog första gången jag verkligen inte vill. Jag vill att det ska försvinna. Att jag ska vakna upp och inse att det är en av mina historier jag har snickrat ihop. Att stå på scenen är en sak, men att vara förälder i skolan är en rysare. Hur positivt bemött man än blir.
Kanske är det jobbiga det att jag inte kan upprepa det och göra om det som blev fel som när man repeterar en pjäs eller löser en ekvation. Man kan alltid backa, sudda och göra om och göra rätt. I de här fallen kan man inte det, man måste göra rätt från början.

Jag är alltid mycket bättre på att göra rätt andra gången än första.

♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪

Och så ska man prata.

Alla vill prata. Jag vill skriva. Om du pratar så hör jag inte vad jag tänker. Då hör jag bara dig och allt som är runt dig. Bilen som åker förbi utanför fönstret, elementen som låter, klockan som tickar, den där matresten du har som guppar på överläppen eller den där intressanta stickningen som din raglanärm utgör. Allt det måste jag hålla reda på. När du då frågar mig om något är jag i en helt annan värld och så blir svaren därefter. Om jag inte känner dig väldigt väl, då skäms jag inte över att bryta mitt i samtalet och säga att din ärm är coolt stickad och du vet också att det är så jag fungerar då så problemet uppstår aldrig, eller ytterst sällan.

Jag vill skriva. Du vill prata. Jag orkar inte lyssna och du orkar inte läsa. Vem av oss ska ge sig? Den som har mest rätt utifrån de sociala reglerna eller ska vi kanske försöka gå halva vägen var?
Jag har lärt mig allt jag nödvändigtvis kan om Normska språket och jag fortsätter varje dag att försöka lära mig. Kan omgivningen börja lära sig Asperanto litet kanske...


Så tänker jag på alla de föräldrar i min situation som har andra barn, tunga jobb och inte min envishet och förmåga med orden. Och de som har den inbygda respekten man ska ha för lärare och rektorer. Jag fick inte den med i paketet när jag föddes. Hur ska det då inte vara för de som inte är som jag. 

Huga.

Ni är i mina tankar och jag hoppas att jag kan vara en plog för de som kommer efter.
Åter till planeringen

Lena Laserhjärna

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Var god göm rullstolen! - Om hemspråksundervisning och rättigheter.

Rally går i världens bästa skola just nu, och hennes lärare är garanterat en del av landets bästa arbetslag! Jag kan inte nog många gånger understryka det och jag tycker det verkligen, de kanske behöver höra det mer, men det får ni påminna mig om. Å andra sidan... Tänk om man var tvungen att ställa sig upp och jubla varje gång någon höll undan för en blind med käpp, hjälpte en stackars tant över vägen eller bara helt enkelt lät bli att knuffa sina CP-skadade vänner (Förlåt, kunde bara inte låta bli - Jag blir så full i skratt varje gång en av mina CP-skadade vänner (heter det verkligen skadad?) puffar mig på facebook och jag puffar tillbaka - Då står det, du har just knuffat Dr Spastika - Världens farligaste man. Så får man inte göra, men det ser så jäkla roligt ut i mitt huvud. Om man för övrigt har Cerebral pares måste man ju vara en celebritet... Passushyllning till mina celebra vänner...) Jag vill också understryka med all nödvändig tydlighet att jag inte vill förminska eller p

En saga i juletid - om hur livet kan vända på en femöring.

Mörka november gick mot sitt slut och skulle gå över i december, min hatmånad. Som barn älskade jag julens traditioner, men det där med julklappar och överraskningar är inte min grej så ju närmare julafton kom desto svårare blev mitt hummör. I år har Rally inte velat fira jul med mormor och morfar av rädsla för att jag ska börja bråka med morfar. Tyvärr händer det ibland (läs varje jul) men nu inser jag att det inte har så mycket med honom som person att göra, utan det här med att gömma saker i papper och sedan ge bort dem. Är det inte vad jag förväntar mig eller önskar så blir jag ju så förtvivlad att det inte går att trösta mig på flera dagar. Är det vad jag önskar blir jag överlycklig, men oron för att inte veta vilket tar tyvärr bort mycket av känslan. Att jag som barn då alltid letade reda på mina julklappar och öppnade dem i förväg för att sedan spela överraskad - ganska dåligt - på julafton har naturligtvis med att jag inte är så bra på överraskningar, jag som är så impulsi

Efter mello

När melodifestivalen har slocknat  ägnar jag mig åt att flytta dokument.  Uppgifter från skolan ska från min mejl till skolmolnet.  Det är vi överens om.  Vi var överens om att alla uppgifter skulle läggas på molnet direkt.  Tydligen är detta väldigt svårt.  Jag skriver in proven.  Reagerar över att man gett Rally två prov samma dag.  Hon har fått det muntligt i örat på sin lunchrast.  När andra får vila När andra får vara ifred.  Då får hon kroppskontakt hon inte vill ha  och prov.  Att det redan var lovat ett prov samma dag fanns inte på den mentala agendan och läraren hade inte vett att kolla först.  Resultat.  Provpanik.  Det är egentligen så enkelt.  Skicka ett mejl till mig med en förfrågan.  Kontakta varandra.  Börja använd first-class-klienten.  Nej. Vi börjar med att rusa fram i matsalen och välta omkull den funktionshindrade eleven ur sin mentala rullstol.  Häpp! Ännu en pedagogisk medalj! Vad är viktigt