Fortsätt till huvudinnehåll

Reboot life


Jag lovade mig själv att när vi hade landat litet i Karlstad skulle jag börja skriva igen och jag höll det löftet i helgen, tills jag blev avbruten. Hur kan det vara så svårt att hitta tillbaka till flytet trots att det bara är en kort enkel fråga som inte egentligen behöver vara så ansträngande att varken svara på, relatera till eller ta sig tillbaka till ett fokus. Det övergår mitt förstånd, tänker jag och bankar litet extra på hjärnan för att få igång den igen... inget resultat... Det är ingen hemma längre.



Då slår det mig att det är just de sakerna som är så grymt svårt att förklara, inte bara för mig själv utan för omgivningen också. Hur kan man bara försvinna i sitt eget huvud? Hur många gånger får jag inte höra att "det är väl bara att..." - sätta upp lappar på kylskåpet, lägg fram kläder kvällen innan, gör en lista. Förslagen är oändliga och nästan alltid lika korkade, korkade i min värld, för den som säger det är det naturligtvis inte det.
I kylskåpet har man mat. Kylskåpet är därför avsett för kylskåpsrelaterad information. Möjligen kan jag tänka mig att ha veckans matlista och inköpslista där, men det är allt. Inköpslistan föredrar jag att ha i telefonen eftersom jag inte för mitt liv kan komma på var man ska skriva upp att man måste köpa toalettpapper. Det kan man ju inte skriva på kylskåpet, det har ju inte direkt med mat att göra, snarare indirekt och borde således skrivas i därför avsedd lokal. Så kan man ju inte hålla på - springa runt i varje rum och skriva inköpslistor. Eller, det kan man ju om det fungerar. För mig fungerar det inte.






Det är litet märkligt för jag vill vara med. Kanske inte så mycket som jag alltid har fått höra av omvärlden att jag vill men litet. Det blir bara så himla krångligt ibland. När jag får kommentarer på t ex facebook så kan det ibland ta dagar innan jag har räknat ut vad personen i fråga menade. Jag inser att så oändligt många missförstånd har uppstått av den enkla anledning att vi talar helt olika språk. Jag talar Asperanto och de flesta andra pratar Normska (Remember wher you read it first!). Och ingen förstår att vi pratar olika språk. Vissa kan t o m hävda med en Aspergares envishet att vi inte alls talar olika språk utan att det har med min "dåliga personlighet" att göra. Jo, det är faktiskt sant, människor säger sådant utan att ens blinka. True story.





Det har varit några omvälvande månader - att se att mitt värde inte är satt utifrån min senaste produktion utan bara helt enkelt vem jag är som person. Att jag är omtyckt för att jag är den jag är, ser ut som jag gör och använder det språk jag använder och är bäst på. Att jag kan vara en del i en helhet utan att behöva vara fastklistrad vid vederbörande i tid och otid. Det är omvälvande.
Att möta människor som LER på stan! Trots att man inte känner dem. Trots att de inte har en aning om vem jag är. Man ler och hälsar! Så oerhört märkligt. Så ofantligt ovanligt och så in i vassen liv- och hoppingivande!





Karlstad är snällt mot oss. Lägenheten är snäll mot oss. Läget är snällt mot oss och det är hopp om liv för både mig och Rally. Men ekonomin... mja... Enligt dagens regering ska det löna sig att arbeta, men det ska inte löna sig att ha arbetat. Efter kronofogdens förbehållsbeloppsuträkning går vi 167 kr back varje månad. Och nästa år sänker man pensionerna med 200 kr/mån. Kan någon trolla bort mina sjukdomar tack?

När jag blir stor ska jag sluta gnälla.

"Tack för att du lyssna" - Gudrun i "Smala Sussie".




Lena Laserhjärna

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Var god göm rullstolen! - Om hemspråksundervisning och rättigheter.

Rally går i världens bästa skola just nu, och hennes lärare är garanterat en del av landets bästa arbetslag! Jag kan inte nog många gånger understryka det och jag tycker det verkligen, de kanske behöver höra det mer, men det får ni påminna mig om. Å andra sidan... Tänk om man var tvungen att ställa sig upp och jubla varje gång någon höll undan för en blind med käpp, hjälpte en stackars tant över vägen eller bara helt enkelt lät bli att knuffa sina CP-skadade vänner (Förlåt, kunde bara inte låta bli - Jag blir så full i skratt varje gång en av mina CP-skadade vänner (heter det verkligen skadad?) puffar mig på facebook och jag puffar tillbaka - Då står det, du har just knuffat Dr Spastika - Världens farligaste man. Så får man inte göra, men det ser så jäkla roligt ut i mitt huvud. Om man för övrigt har Cerebral pares måste man ju vara en celebritet... Passushyllning till mina celebra vänner...) Jag vill också understryka med all nödvändig tydlighet att jag inte vill förminska eller p

En saga i juletid - om hur livet kan vända på en femöring.

Mörka november gick mot sitt slut och skulle gå över i december, min hatmånad. Som barn älskade jag julens traditioner, men det där med julklappar och överraskningar är inte min grej så ju närmare julafton kom desto svårare blev mitt hummör. I år har Rally inte velat fira jul med mormor och morfar av rädsla för att jag ska börja bråka med morfar. Tyvärr händer det ibland (läs varje jul) men nu inser jag att det inte har så mycket med honom som person att göra, utan det här med att gömma saker i papper och sedan ge bort dem. Är det inte vad jag förväntar mig eller önskar så blir jag ju så förtvivlad att det inte går att trösta mig på flera dagar. Är det vad jag önskar blir jag överlycklig, men oron för att inte veta vilket tar tyvärr bort mycket av känslan. Att jag som barn då alltid letade reda på mina julklappar och öppnade dem i förväg för att sedan spela överraskad - ganska dåligt - på julafton har naturligtvis med att jag inte är så bra på överraskningar, jag som är så impulsi

Efter mello

När melodifestivalen har slocknat  ägnar jag mig åt att flytta dokument.  Uppgifter från skolan ska från min mejl till skolmolnet.  Det är vi överens om.  Vi var överens om att alla uppgifter skulle läggas på molnet direkt.  Tydligen är detta väldigt svårt.  Jag skriver in proven.  Reagerar över att man gett Rally två prov samma dag.  Hon har fått det muntligt i örat på sin lunchrast.  När andra får vila När andra får vara ifred.  Då får hon kroppskontakt hon inte vill ha  och prov.  Att det redan var lovat ett prov samma dag fanns inte på den mentala agendan och läraren hade inte vett att kolla först.  Resultat.  Provpanik.  Det är egentligen så enkelt.  Skicka ett mejl till mig med en förfrågan.  Kontakta varandra.  Börja använd first-class-klienten.  Nej. Vi börjar med att rusa fram i matsalen och välta omkull den funktionshindrade eleven ur sin mentala rullstol.  Häpp! Ännu en pedagogisk medalj! Vad är viktigt