Fortsätt till huvudinnehåll

Jag är ett Jon som pratar strunt - Om att regeringen skapar utanförskap!



Egentligen orkar jag inte skriva det här.


Egentligen borde jag gå och lägga mig så jag orkar lusläsa reklambladen i morgon.


Egentligen borde jag göra mig av med katten för den kostar pengar. (Fast det kostar ju också pengar...)


Nu är jag ju tyvärr den personen som inte kan sova om jag inte har fått ut smärtan ur systemet så för att slippa valla runt mig i lägenheten hela natten så skriver jag istället och hoppas att litet ska komma ut så jag kan återgå till min bubbelvärld sen. För det var då rakt inget trevligt här ute utanför Aspavspärrningarna.

Upprinnelsen är en diskussion om föräldrar som protesterar mot att barnen måste ha frukt med till den obligatoriska fruktstunden i skolan. Till trådstarterskan vill jag bara säga tack och jag gillar dig skarpt! No hard feelings. Skolan ska vara avgiftsfri (än så länge, det ändras nog när vi ser att jobbskatteavdragen gör ännu större hål i statskasseosten). Att äta en frukt i skolan under samlade former är bra! Det är något jag stöttar, men att man kallar människor som har svårt att få ihop pengarna i slutänden "jon" och säger att det är struntprat det gör ONT.

Vi pratar om näthat och tycker att det är ok att skriva sådant rakt ut - utan att tänka på att dessa jon och struntpratare faktiskt också är läskunniga och har hjärtan.

Sitter man varje månad och räknar ut exakt på öret så att allt ska gå ihop, lusläser reklam, handlar bara det absolut billigaste och lägger inte en krona på de egna nöjena men möjligtvis  på barnets så att det inte ska fortsätta att bli mobbat i skolan då gör sådana kommentarer JÄVLIGT ont! Och man blir trött och inser att världen är kall och jag har inte i den att göra. Utanförskapet skapas av den här regeringen.

Den lilla ork jag har kvar efter att jag har sett till att vi har rena kläder, mat på bordet och någorlunda hyggligt städat räcker inte till att ha ont i själen också mer än det jag fick av mina sjukdomar, och knappt det. Och jag lovar att jag inte är ensam om att känna så, jag råkar bara vara den som inte kan låta bli att berätta det.

Under sommaren har jag träffat en av mina nära mer än vanligt och fått höra flera gånger - Det var billigt, det kostade inte så mycket. Men - Det spelar ingen roll om det kostar en krona när man har 0 kronor i plånboken!!! Vad är det som är så svårt att förstå? Nej, man kan inte köpa allt på kredit och vissa av oss har faktiskt inte möjighet att få kredit (och inte fan vill jag ha det längre heller).

Får man det inte att gå runt så får man inte. Och med den sjuka sjukersättning som är idag så går det inte runt. Det är så enkelt. Och det är till och med kronofogden som har räknat ut att vi går back varje månad så det är inget jag hittar på för att få uppmärksamhet eller att folk ska tycka synd om mig.
Jag tycker inte om när folk tycker synd om mig, därför vill jag inte heller berätta hur vi har det. Och jag är inte ensam!

Tack och lov för mina teaterkunskaper så vi åtminstone slipper "se" fattiga ut. Jag vet hur man får papper att se ut som London. Jag vet hur man gaffar livet så att det ser helare ut än vad det är, men jag förlorar på det i längden. Mina medbröder och medsystrar i fattiglappssverige förlorar också på det.

Vi kan inte ha allt det vi behöver. Vi måste välja bort. De familjer som inte har råd med frukt ska inte behöva köpa det för att det är ett obligatorium i skolan. Om en kommun beslutar att ha det så så anser jag att den också måste lösa problemet med de barn som har föräldrar som inte har pengar, som har diverse diagnoser och kanske inte alltid har frukt på den mentala agendan, och de som kanske var fulla och glömde bort att ge sitt barn frukt. Eller de som inte anser att man behöver ha frukt med sig till skolan.

Barnen blir drabbade av det skapade utanförskapet när det är viktigare att ha mer pengar i den egna plånboken än att satsa på omvärlden och de människor som finns runt omkring en, som faktiskt kan bli ens egen räddning en vacker dag.

Nej, jag skriver inte för att jag vill ha pengar, jag skriver för att vi måste ta bladen för ögonen och välja om vi vill ha en egoistisk eller en solidarisk värld.  Det samhälle vi har idag är omänskligt. Alla kan hamna i den sits jag är. Alla kan bli sjuka, ingen kan välja vilken sorts barn vi får och det spelar ingen roll om du som jag är gymnasielärare, regissör och verksamhetsledare eller om du har något annat mindre välbetalt yrke. Alla kan hamna i den här situationen och då, mina vänner - DÅ träder utanförskapet in!!


Jag vet vad jag vill ha och jag röstar för - För var och en efter behov, av var och en efter förmåga. Jag röstar för att alla ska ha innanförskap!!!


Lena Laserhjärna - aka Gnälligt Jon som pratar strunt

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Var god göm rullstolen! - Om hemspråksundervisning och rättigheter.

Rally går i världens bästa skola just nu, och hennes lärare är garanterat en del av landets bästa arbetslag! Jag kan inte nog många gånger understryka det och jag tycker det verkligen, de kanske behöver höra det mer, men det får ni påminna mig om. Å andra sidan... Tänk om man var tvungen att ställa sig upp och jubla varje gång någon höll undan för en blind med käpp, hjälpte en stackars tant över vägen eller bara helt enkelt lät bli att knuffa sina CP-skadade vänner (Förlåt, kunde bara inte låta bli - Jag blir så full i skratt varje gång en av mina CP-skadade vänner (heter det verkligen skadad?) puffar mig på facebook och jag puffar tillbaka - Då står det, du har just knuffat Dr Spastika - Världens farligaste man. Så får man inte göra, men det ser så jäkla roligt ut i mitt huvud. Om man för övrigt har Cerebral pares måste man ju vara en celebritet... Passushyllning till mina celebra vänner...) Jag vill också understryka med all nödvändig tydlighet att jag inte vill förminska eller p

En saga i juletid - om hur livet kan vända på en femöring.

Mörka november gick mot sitt slut och skulle gå över i december, min hatmånad. Som barn älskade jag julens traditioner, men det där med julklappar och överraskningar är inte min grej så ju närmare julafton kom desto svårare blev mitt hummör. I år har Rally inte velat fira jul med mormor och morfar av rädsla för att jag ska börja bråka med morfar. Tyvärr händer det ibland (läs varje jul) men nu inser jag att det inte har så mycket med honom som person att göra, utan det här med att gömma saker i papper och sedan ge bort dem. Är det inte vad jag förväntar mig eller önskar så blir jag ju så förtvivlad att det inte går att trösta mig på flera dagar. Är det vad jag önskar blir jag överlycklig, men oron för att inte veta vilket tar tyvärr bort mycket av känslan. Att jag som barn då alltid letade reda på mina julklappar och öppnade dem i förväg för att sedan spela överraskad - ganska dåligt - på julafton har naturligtvis med att jag inte är så bra på överraskningar, jag som är så impulsi

Efter mello

När melodifestivalen har slocknat  ägnar jag mig åt att flytta dokument.  Uppgifter från skolan ska från min mejl till skolmolnet.  Det är vi överens om.  Vi var överens om att alla uppgifter skulle läggas på molnet direkt.  Tydligen är detta väldigt svårt.  Jag skriver in proven.  Reagerar över att man gett Rally två prov samma dag.  Hon har fått det muntligt i örat på sin lunchrast.  När andra får vila När andra får vara ifred.  Då får hon kroppskontakt hon inte vill ha  och prov.  Att det redan var lovat ett prov samma dag fanns inte på den mentala agendan och läraren hade inte vett att kolla först.  Resultat.  Provpanik.  Det är egentligen så enkelt.  Skicka ett mejl till mig med en förfrågan.  Kontakta varandra.  Börja använd first-class-klienten.  Nej. Vi börjar med att rusa fram i matsalen och välta omkull den funktionshindrade eleven ur sin mentala rullstol.  Häpp! Ännu en pedagogisk medalj! Vad är viktigt