Fortsätt till huvudinnehåll

Det blir bättre!




Jag kanske inte syns och hörs hela tiden, men det beror på att jag faktiskt inte har tid och ork att sitta vid min älskade burk så länge nu förtiden. Ibland gör det bara så infernaliskt ont i kroppen att det inte går, trots att jag ändå har massor att säga.

Kanske är det en bra sak, för det betyder att jag lever någon annanstans i stället. IRL eller på någon annan obskyr undanskymd värld i cybern. Var jag än är så vet jag att jag gör skillnad. Hur det gick till har jag ingen aning om, jag föddes nog som en sådan som gör skillnad bara genom att vara jag och le.

För egentligen är det ju det som är essensen av mig. En leende glad människa som tycker att livet är rätt bra ändå. Sen fick jag aningen stora fötter, aningen för litet tolkningsmöjligheter men samtidigt så tror jag att just det gör att jag är den jag är.

För första gången på 11½ år sover Rally. Visserligen behöver vi höja dosen melationin och det blir dyrare men det skiter jag i. Det är värt varenda sekin att se henne pigg och fokuserad på dagen, att höra henne säga "Jag går och lägger mig". 11 ½ år är lång tid att inte få sova ordentligt, ingen av oss har fått det. Nu får vi det, jag får sova igen när hon är hos sin pappa eller när hon är hos sin extrafamilj och hon får sova varje natt! Det är en helt vansinnig upplevelse och det är inte med panik jag ser fram emot kvällar längre. Det tar inte längre två till fyra timmar att få henne att somna.

Så klart är ju inte den medicin hon behöver godkänd för högkostnadsskydd, men hey, jag börjar bli van. Jag har inte orkat bråka med läkemedelsverket om det än, men gissa om jag ska.

Det är åt helvete att barn som så uppenbart behöver detta inte får det, men människor som vill ha sina lägenheter städade får dra av Rut både förkläde och mopp, om man har råd och är en viktig samhällsmedborgare förstås, som inte fuskar. There is something rotten in the kingdom of Karl Gustf...

Var fan är de där som fuskar? Tidningarna drar upp något fall ibland i periferin, men jag känner ingen som fuskar. Kanske vågar den inte erkänna för mig att den gör det och det kanske är klokt så, men jag borde ha hört av någon annan. Det är ändå inte världens största stad jag bor i. Vem är det som fakking fuskar???

Valet och kvalet mellan att göra som jag behöver att faktiskt bli litet friskare innan jag börjar jaga jobb eller att börja jaga jobb för att jag är paniskt rädd för att bli utförsäkrad börjar bli dags att fatta nu. Sjukskrivningen går ut vilken dag som helst och bara jag tänker på detta att börja söka jobb, starta eget och fortsätta jobba sänker mig och jag känner tårarna klättra över ögonkanten igen. Inte för att jag inte VILL, jag har gått igenom massor med papper bland annat diagnostiseringen av fibromyalgin, där står det mycket tydligt att jag älskar mitt jobb och inte vill gå hemma. Jag älskar mitt jobb och har alltid gjort. Jag HATAR att vara hemma, det går inte att sätta upp balla pjäser i vardagsrummet. Inte i en familj med två aspar och en ADHD och då är vi ändå bara två.

Visst jag vill och kan skriva, men jag kan tyvärr inte koncentrera mig tillräckligt länge just nu för att hålla fokus på mer än två replikskiften i taget och det gör bara en sketch eller pjäs om man heter Monthy Python - och det gör inte jag.

Min jäla bubbelmadrass har gått sönder så nu har jag inte någon smärtlindring heller, och två tänder är trasiga pga alla jäla mediciner. Jag som ÄLSKAR att gå till tandläkaren och ha folk i ansiktet. Inte.

Men det blir bättre!

Jag tror att jag har hittat botten på min pappershög. Allt är inte öppnat och sorterat men jag har hittat allt, bara en sån sak.

Det blir bättre.

Och om det inte blir det ska jag fan se till att det blir det ändå.

Så det så!

Lena Laserenvis

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Var god göm rullstolen! - Om hemspråksundervisning och rättigheter.

Rally går i världens bästa skola just nu, och hennes lärare är garanterat en del av landets bästa arbetslag! Jag kan inte nog många gånger understryka det och jag tycker det verkligen, de kanske behöver höra det mer, men det får ni påminna mig om. Å andra sidan... Tänk om man var tvungen att ställa sig upp och jubla varje gång någon höll undan för en blind med käpp, hjälpte en stackars tant över vägen eller bara helt enkelt lät bli att knuffa sina CP-skadade vänner (Förlåt, kunde bara inte låta bli - Jag blir så full i skratt varje gång en av mina CP-skadade vänner (heter det verkligen skadad?) puffar mig på facebook och jag puffar tillbaka - Då står det, du har just knuffat Dr Spastika - Världens farligaste man. Så får man inte göra, men det ser så jäkla roligt ut i mitt huvud. Om man för övrigt har Cerebral pares måste man ju vara en celebritet... Passushyllning till mina celebra vänner...) Jag vill också understryka med all nödvändig tydlighet att jag inte vill förminska eller p

En saga i juletid - om hur livet kan vända på en femöring.

Mörka november gick mot sitt slut och skulle gå över i december, min hatmånad. Som barn älskade jag julens traditioner, men det där med julklappar och överraskningar är inte min grej så ju närmare julafton kom desto svårare blev mitt hummör. I år har Rally inte velat fira jul med mormor och morfar av rädsla för att jag ska börja bråka med morfar. Tyvärr händer det ibland (läs varje jul) men nu inser jag att det inte har så mycket med honom som person att göra, utan det här med att gömma saker i papper och sedan ge bort dem. Är det inte vad jag förväntar mig eller önskar så blir jag ju så förtvivlad att det inte går att trösta mig på flera dagar. Är det vad jag önskar blir jag överlycklig, men oron för att inte veta vilket tar tyvärr bort mycket av känslan. Att jag som barn då alltid letade reda på mina julklappar och öppnade dem i förväg för att sedan spela överraskad - ganska dåligt - på julafton har naturligtvis med att jag inte är så bra på överraskningar, jag som är så impulsi

Efter mello

När melodifestivalen har slocknat  ägnar jag mig åt att flytta dokument.  Uppgifter från skolan ska från min mejl till skolmolnet.  Det är vi överens om.  Vi var överens om att alla uppgifter skulle läggas på molnet direkt.  Tydligen är detta väldigt svårt.  Jag skriver in proven.  Reagerar över att man gett Rally två prov samma dag.  Hon har fått det muntligt i örat på sin lunchrast.  När andra får vila När andra får vara ifred.  Då får hon kroppskontakt hon inte vill ha  och prov.  Att det redan var lovat ett prov samma dag fanns inte på den mentala agendan och läraren hade inte vett att kolla först.  Resultat.  Provpanik.  Det är egentligen så enkelt.  Skicka ett mejl till mig med en förfrågan.  Kontakta varandra.  Börja använd first-class-klienten.  Nej. Vi börjar med att rusa fram i matsalen och välta omkull den funktionshindrade eleven ur sin mentala rullstol.  Häpp! Ännu en pedagogisk medalj! Vad är viktigt