Fortsätt till huvudinnehåll

Formalinbeteende hos hjälpare




Allt stannar liksom bara upp.

Ögonen fastnar på samsung-märket på skärmen
och sitter där
tills något bänder bort uppmärksamheten.

Jag försöker förstå samtalet jag nyss hade. 

Varför är det så att habtanter, soctanter och andra tanter har rätt att stövla in i mitt liv hur som helst.
Varför är det så att de kan skita fullständigt i att meddela mig när de inte dyker upp på ett möte.
Varför är det så att de har rätten att säga att mina idéer är gamla och någon redan har genomfört dem,
när de inte ens har lyssnat färdigt på själva idén?

Är det inte meningen att dessa kvinnor ska hjälpa?
Varför känner jag mig alltid så kvävd och dum i huvudet när jag haft kontakten med dem.


Ska inte just dessa människor vara experter på just min diagnos?

Som om jag automatiskt var mindre bemedlad bara för att jag är annorlunda bemedlad.

Behandlar de människor med fysiska funktionshinder på samma sätt?
Gör de det är det skrämmande.
Gör de det inte är det ... skrämmande...

Varför är det så att de ljuger och inte tror att jag ska märka det?
För att jag själv inte kan ljuga?

De ska inte få ta min nyvunna energi.

Nej, jag är ledsen flickor, men jag möter inte det här fenomenet hos manliga vårdnissar.
Och tro mig, jag har träffat ett antal sådana också.
De har ett annat sätt att förnedra på
lättare att se
lättare att handskas med. 


Egentligen törs jag inte blogga just nu,
men varför ska jag tvinga mig själv att vara tyst
bara för att jag är rädd för andra soc-tanter och deras skyddslingar.

Jo, för att när det visade sig att jag var sjuk förlorade jag mina mänskliga rättigheter.

Nu ska jag gå här orolig i timmar bara för att den där jävla taskspelaren inte kan sitt jobb!
Det hade gått fortare om jag fått göra det själv.
Hjälpen som stjälper betackar jag mig.
De ska inte få knäcka mig!
De där 
utan
Självtillit
självkänsla
och 
självförtroende.




Lena Laserhjärna
Foto: Lena ♂

Jo, jag vet - Det finns bra socialtjänstemän också,
jag undrar bara
Varför de hålls undan från mig?

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Var god göm rullstolen! - Om hemspråksundervisning och rättigheter.

Rally går i världens bästa skola just nu, och hennes lärare är garanterat en del av landets bästa arbetslag! Jag kan inte nog många gånger understryka det och jag tycker det verkligen, de kanske behöver höra det mer, men det får ni påminna mig om. Å andra sidan... Tänk om man var tvungen att ställa sig upp och jubla varje gång någon höll undan för en blind med käpp, hjälpte en stackars tant över vägen eller bara helt enkelt lät bli att knuffa sina CP-skadade vänner (Förlåt, kunde bara inte låta bli - Jag blir så full i skratt varje gång en av mina CP-skadade vänner (heter det verkligen skadad?) puffar mig på facebook och jag puffar tillbaka - Då står det, du har just knuffat Dr Spastika - Världens farligaste man. Så får man inte göra, men det ser så jäkla roligt ut i mitt huvud. Om man för övrigt har Cerebral pares måste man ju vara en celebritet... Passushyllning till mina celebra vänner...) Jag vill också understryka med all nödvändig tydlighet att jag inte vill förminska eller p

En saga i juletid - om hur livet kan vända på en femöring.

Mörka november gick mot sitt slut och skulle gå över i december, min hatmånad. Som barn älskade jag julens traditioner, men det där med julklappar och överraskningar är inte min grej så ju närmare julafton kom desto svårare blev mitt hummör. I år har Rally inte velat fira jul med mormor och morfar av rädsla för att jag ska börja bråka med morfar. Tyvärr händer det ibland (läs varje jul) men nu inser jag att det inte har så mycket med honom som person att göra, utan det här med att gömma saker i papper och sedan ge bort dem. Är det inte vad jag förväntar mig eller önskar så blir jag ju så förtvivlad att det inte går att trösta mig på flera dagar. Är det vad jag önskar blir jag överlycklig, men oron för att inte veta vilket tar tyvärr bort mycket av känslan. Att jag som barn då alltid letade reda på mina julklappar och öppnade dem i förväg för att sedan spela överraskad - ganska dåligt - på julafton har naturligtvis med att jag inte är så bra på överraskningar, jag som är så impulsi

Det blir bättre!

Jag kanske inte syns och hörs hela tiden, men det beror på att jag faktiskt inte har tid och ork att sitta vid min älskade burk så länge nu förtiden. Ibland gör det bara så infernaliskt ont i kroppen att det inte går, trots att jag ändå har massor att säga. Kanske är det en bra sak, för det betyder att jag lever någon annanstans i stället. IRL eller på någon annan obskyr undanskymd värld i cybern. Var jag än är så vet jag att jag gör skillnad. Hur det gick till har jag ingen aning om, jag föddes nog som en sådan som gör skillnad bara genom att vara jag och le. För egentligen är det ju det som är essensen av mig. En leende glad människa som tycker att livet är rätt bra ändå. Sen fick jag aningen stora fötter, aningen för litet tolkningsmöjligheter men samtidigt så tror jag att just det gör att jag är den jag är. För första gången på 11½ år sover Rally. Visserligen behöver vi höja dosen melationin och det blir dyrare men det skiter jag i. Det är värt varenda sekin att se henne p