Fortsätt till huvudinnehåll

Stolthet och fördom – The Lena edition



Skolan har varit på tapeten, både för oss och för omvärlden.

Vi fick en stoppsmäll förra veckan angående skolgången för Rally. Det jag trodde var klart och fungerande hade tydligen inte fungerat alls. Om jag inte får några indikationer på att saker inte riktigt fungerar så kan jag ju inte göra ett skit.

Jag kan bara lita på lärarnas kompetens, planering och mod att våga erkänna om man har gjort en miss. Det är mänskligt att spela fela – men det är omänskligt att kräva av en elev med särskilda behov att den ska klara undervisningen utan sin mentala rullstol. Hen är ju så trevlig så hen klarar det är ändå.

Charm har inget med en eventuell diagnos att göra! Jag avskyr att jag alltid ska behöva jämföra med rullstolsmänniskor eller människor med hjulben, men det verkar som om det inte går att förstå om man inte sätter någon form av klisterlapp i pannan.

Som tur är ger vi inte upp. I morgon har vi möte – igen. Senaste var för en vecka sedan. Hur många föräldrar springer till skolan stup i kvarten som jag? Nej, jag misstänkte det. De flesta behöver inte det – men det gör jag.

Så råkar jag i frustrationen vräka ur mig på facebook att jag tycker att det är litet märkligt att lärarna upptäcker NU att de ska sätta betyg varpå två lärare direkt säger åt mig att inte dra alla över en kam och att alla är olika. Båda vet mycket väl att jag är lärare. Båda vet mycket väl att jag är en person som väldigt sällan sätter likhetstecken mellan person och märke.

Och ja, jag blir förbannad – Den ene förstår och tar debatten ett steg längre medan den andre fortsätter med plattityder när jag försöker hävda att vi måste tala om för våra politiker hur det ser ut.
Du vet råttan på repet...

Och jag brast!

Vaddå? Vaddå? Vaddå?

Så vi ska bara acceptera världen som den är.
Vi ska acceptera att våra barn inte klarar skolan för att politikerna inte kan gissa sig till hur mycket pengar och lärare skolorna behöver.
Vi ska acceptera att skolorna och samhället får mindre pengar för att de som har jobb och har gått ut skolan ska få ännu mer lön.

Jag tänker inte acceptera det, så jag drar fram diagnoskortet. Vederbörande har nämligen sagt vid ett tillfälle att ”Hade jag vetat att du hade Asperger syndrom hade du aldrig fått tjänsten”. Jag tror i och för sig att inledningen var något i stil med ”Ta inte illa upp nu men...”.

Jag ska strax slå dig – men du får inte få ont.

Jag har nyheter till dig.
Jag är STOLT över min diagnos. Jag är stolt över att jag klarar operationer som andra inte fixar. Mindre stolt är jag över att jag inte kan hålla mig till de sociala reglerna att hålla käften. Men jag är trött på att bli klappad på huvudet för att jag har ”löjliga små klänningar”, ”alltid glitter i håret” och inte förstår att ”Det står disk i köket” betyder att jag ska gå och diska för att det stör vederbörande.

Och vips

Så var den vännen borta från Facebook.
Jag kommer att sakna skratten, humorn och samtalen, men inte att inte få vara den jag är och säga vad jag känner. 




Nej, det är inte kul att bli avslöjad med att ha fördomar, men vi har ALLA det och om vi ska lyckas diskutera olikheter och mångfald så får vi väl för bövelen ta vårt ansvar! Jag har en sjudjävla massa fördomar om än det ena än det andra och jag hoppas att om jag kläcker ur mig dumheter så får jag höra det av mina vänner. Det är väl ändå det man har vänner till? Eller?

Som tur är har min lärargärning ändå renderat i en del positiva resultat och faktiskt så skiter jag fullständigt i vad folk tycker om mig. Det viktiga för mig är inte att göra skillnad för lärarna på skolan eller för vårdpersonalen på hemmet för utvecklingsstörda när jag jobbade där. Nej, det viktiga för mig är att se att flickan som försvann finns, lever och gör skillnad. Det viktiga för mig är att pojken som inte vågade säga flaskhals tänker kliva in i lärarvärlden och göra skillnad. Det viktiga för mig är att hon som de så kallade vännerna benämnde som ”Hon är minsann inte så oskyldig som du tror” arbetar mot alla odds på att skapa sig en framtid, förändra sin omvärld och GÖR SKILLNAD.

Det gör mig så stolt!
Jag vet att jag har en liten del i det.
Jag vet att jag har påverkat om inte mycket så litet.

Jag vet att jag har gjort skillnad och DET är det viktiga för mig

Inte hur många vänner jag har på Facebook.

Faktiskt.





Som på beställning kommer PISA rapporten och stöttar mig delvis. Det står faktiskt inte rätt till i den svenska skolan. Och NEJ det är inte lärarnas fel, det är inte invandrarnas fel (som man envist försöker hävda på avpixlat) och det är inte föräldrarnas eller ens elevernas fel. Och jag tror egentligen inte att det är politikernas fel heller. Det är den politik som förts fel. Elever har bevisligen högre IQ än sin föregående generation, det är vetenskapligt bevisat. (Hittar länk om någon vill, just nu orkar jag inte). Följaktligen torde resultatet blivit bättre, men så blev det inte.

Det är allas vårt ansvar!

Vi sätter upp mål som är helt omöjliga att uppnå, både ekonomiskt, matreellt, mentalt osv för både oss själva och eleverna. För föräldrarna och för rektorerna. För Politiskt Korrekta och Politiskt Inkorrekta, vänstern, högern och alla...

Ingen får vara människa längre.

Ingen får vara den den är.

Jag hade helt missat DN:s annons och var ändå inne och rotade på avpixlat.

Det som slår mig tydligast där är faktiskt inte åsikterna och hur tydligt de syns, det som slår mig och skrämmer mig mest är avsaknaden av kommentarer från människor som inte håller med. Alla håller med alla. I den politiska världen är det helt korrekt att säga att det är ”massinvandringen” som är roten till det dåliga resultatet i PISA.

Jag bara önskar hett och intensivt att jag orkade mer.




Lena Laserhjärna 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Var god göm rullstolen! - Om hemspråksundervisning och rättigheter.

Rally går i världens bästa skola just nu, och hennes lärare är garanterat en del av landets bästa arbetslag! Jag kan inte nog många gånger understryka det och jag tycker det verkligen, de kanske behöver höra det mer, men det får ni påminna mig om. Å andra sidan... Tänk om man var tvungen att ställa sig upp och jubla varje gång någon höll undan för en blind med käpp, hjälpte en stackars tant över vägen eller bara helt enkelt lät bli att knuffa sina CP-skadade vänner (Förlåt, kunde bara inte låta bli - Jag blir så full i skratt varje gång en av mina CP-skadade vänner (heter det verkligen skadad?) puffar mig på facebook och jag puffar tillbaka - Då står det, du har just knuffat Dr Spastika - Världens farligaste man. Så får man inte göra, men det ser så jäkla roligt ut i mitt huvud. Om man för övrigt har Cerebral pares måste man ju vara en celebritet... Passushyllning till mina celebra vänner...) Jag vill också understryka med all nödvändig tydlighet att jag inte vill förminska eller p

En saga i juletid - om hur livet kan vända på en femöring.

Mörka november gick mot sitt slut och skulle gå över i december, min hatmånad. Som barn älskade jag julens traditioner, men det där med julklappar och överraskningar är inte min grej så ju närmare julafton kom desto svårare blev mitt hummör. I år har Rally inte velat fira jul med mormor och morfar av rädsla för att jag ska börja bråka med morfar. Tyvärr händer det ibland (läs varje jul) men nu inser jag att det inte har så mycket med honom som person att göra, utan det här med att gömma saker i papper och sedan ge bort dem. Är det inte vad jag förväntar mig eller önskar så blir jag ju så förtvivlad att det inte går att trösta mig på flera dagar. Är det vad jag önskar blir jag överlycklig, men oron för att inte veta vilket tar tyvärr bort mycket av känslan. Att jag som barn då alltid letade reda på mina julklappar och öppnade dem i förväg för att sedan spela överraskad - ganska dåligt - på julafton har naturligtvis med att jag inte är så bra på överraskningar, jag som är så impulsi

Efter mello

När melodifestivalen har slocknat  ägnar jag mig åt att flytta dokument.  Uppgifter från skolan ska från min mejl till skolmolnet.  Det är vi överens om.  Vi var överens om att alla uppgifter skulle läggas på molnet direkt.  Tydligen är detta väldigt svårt.  Jag skriver in proven.  Reagerar över att man gett Rally två prov samma dag.  Hon har fått det muntligt i örat på sin lunchrast.  När andra får vila När andra får vara ifred.  Då får hon kroppskontakt hon inte vill ha  och prov.  Att det redan var lovat ett prov samma dag fanns inte på den mentala agendan och läraren hade inte vett att kolla först.  Resultat.  Provpanik.  Det är egentligen så enkelt.  Skicka ett mejl till mig med en förfrågan.  Kontakta varandra.  Börja använd first-class-klienten.  Nej. Vi börjar med att rusa fram i matsalen och välta omkull den funktionshindrade eleven ur sin mentala rullstol.  Häpp! Ännu en pedagogisk medalj! Vad är viktigt