Fortsätt till huvudinnehåll

Klagomuren i ljusa stunder - om sjuka ersättningar, Kapten Hammock och litet gnäll i kanten... (Less på mig? Läs inte.)



Ni som bor i Avesta med omnejd, stötta Bergslagsteaterns ungdomar och gå och se "Koppardalens hemlighet"!  Visa framtidens scenkonstnärer hur viktiga de är. Vi vet aldrig var nästa Bergman (Ingrid eller Ingmar) börjar sin bana.




Nej, det är verkligen inte bara pest och pina i kvarteret Multikulti.

Om utförsäkringen har jag inte skrivit sen jag blev det, utförsäkrad alltså. Eller, jag hann aldrig bli det ordentligt eftersom min sjukskrivning fick lov att gå över i sjukersättning. Så trixar man bort kniviga siffror och faktiskt hjälper någon åt rätt håll.  Ni som inte vet vad det är så kan jag förtälja att sjukersättning är en ersättning som är minst lika sjuk som den som uppbringar den. På min tidigare gymnasielärarlön så blir det inte många kronor kvar. Jag tänker inte ge exakta summor här och nu för jag orkar inte diskutera siffror. Det är inte det intressanta. Det intressanta är att en människa som jag, med tusen järn i elden kan gå från hundra till noll på 3 år! Tänk på det nästa gång ni röstar. För även om inte alla älskar mig så blev jag inte uppsagd pga att jag betedde mig illa. Det var kommunen som blev tvugna att dra ned för att elevantalet sjönk och man hade inte råd att omplacera. Dessutom blev jag totalsjuk av den förändringen och kunde helt enkelt inte få orken tillbaka. Trots att man återanställde mig på ett år, så sjuk jag fortfarande var.

Nu var det faktiskt inte gnälla jag skulle göra. Jag skulle berätta om det positiva som händer. Att Det kommer att figurera en ny person i den här bloggen - Kapten Hammock. Jag som för några månader sedan skrev att jag inte var flickvänsmaterial eller flickvänsobjekt har gått och blivit med kärlek. Han finns och är ingen hittepåpojkvän utan en ytterst verklig och angenäm person. Dessutom är han den siste gentlemannen! Så lessen tjejer och killar, det är kört. Om inte resten lär sig veta hut förstås ;) Däremot ska han få förbli så anonym han själv vill och behagar. Det är hans rättighet och jag som oftast levt framför ridån, även om jag inte alltid önskat det (tro det eller ej) har full förståelse och respekt för honom.

Rally har klarat skolan! För dig kanske det inte är så konstigt, de flesta barn klarar skolan. För Rally är det inte riktigt så enkelt. Hon har dessutom klarat vissa ämnen med bravur. Tänk då vad hon kan göra med rätt förutsättningar, rätt hjälp och rätt stöd! Och jag måste få tacka Tinky Winky som gjorde det möjligt för henne att få en värdig belöning! (Och hjälpmedel, men det säger vi inte...)
Att Rally dessutom klarar det med en mamma som inte alltid vet vad som är upp och ned och som inte alltid fattar vad som är ut och in är ett rent underverk! Rally är och förblir min hjälte i världen.


Lena Laserhjärna.

Kommentarer

  1. Det gläder mig att somligt vänder uppåt i världen för dig, Lena. Ge inte upp hoppet om tillfriskning! Det är som när dominobrickorna föll åt fel håll: De kan falla åt rätt håll också! Gratulerar till ljusglimtar, man, rallyframgångar och... midsommar, helt enkelt. The Mia (Ofvan mulit-kulti)

    SvaraRadera
  2. Åh! Tack The Mia!
    Förlåt att jag asp-missat kommentaren. Visst är det skönt och det går långsamt uppåt. :)

    <3

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Var god göm rullstolen! - Om hemspråksundervisning och rättigheter.

Rally går i världens bästa skola just nu, och hennes lärare är garanterat en del av landets bästa arbetslag! Jag kan inte nog många gånger understryka det och jag tycker det verkligen, de kanske behöver höra det mer, men det får ni påminna mig om. Å andra sidan... Tänk om man var tvungen att ställa sig upp och jubla varje gång någon höll undan för en blind med käpp, hjälpte en stackars tant över vägen eller bara helt enkelt lät bli att knuffa sina CP-skadade vänner (Förlåt, kunde bara inte låta bli - Jag blir så full i skratt varje gång en av mina CP-skadade vänner (heter det verkligen skadad?) puffar mig på facebook och jag puffar tillbaka - Då står det, du har just knuffat Dr Spastika - Världens farligaste man. Så får man inte göra, men det ser så jäkla roligt ut i mitt huvud. Om man för övrigt har Cerebral pares måste man ju vara en celebritet... Passushyllning till mina celebra vänner...) Jag vill också understryka med all nödvändig tydlighet att jag inte vill förminska eller p

En saga i juletid - om hur livet kan vända på en femöring.

Mörka november gick mot sitt slut och skulle gå över i december, min hatmånad. Som barn älskade jag julens traditioner, men det där med julklappar och överraskningar är inte min grej så ju närmare julafton kom desto svårare blev mitt hummör. I år har Rally inte velat fira jul med mormor och morfar av rädsla för att jag ska börja bråka med morfar. Tyvärr händer det ibland (läs varje jul) men nu inser jag att det inte har så mycket med honom som person att göra, utan det här med att gömma saker i papper och sedan ge bort dem. Är det inte vad jag förväntar mig eller önskar så blir jag ju så förtvivlad att det inte går att trösta mig på flera dagar. Är det vad jag önskar blir jag överlycklig, men oron för att inte veta vilket tar tyvärr bort mycket av känslan. Att jag som barn då alltid letade reda på mina julklappar och öppnade dem i förväg för att sedan spela överraskad - ganska dåligt - på julafton har naturligtvis med att jag inte är så bra på överraskningar, jag som är så impulsi

Efter mello

När melodifestivalen har slocknat  ägnar jag mig åt att flytta dokument.  Uppgifter från skolan ska från min mejl till skolmolnet.  Det är vi överens om.  Vi var överens om att alla uppgifter skulle läggas på molnet direkt.  Tydligen är detta väldigt svårt.  Jag skriver in proven.  Reagerar över att man gett Rally två prov samma dag.  Hon har fått det muntligt i örat på sin lunchrast.  När andra får vila När andra får vara ifred.  Då får hon kroppskontakt hon inte vill ha  och prov.  Att det redan var lovat ett prov samma dag fanns inte på den mentala agendan och läraren hade inte vett att kolla först.  Resultat.  Provpanik.  Det är egentligen så enkelt.  Skicka ett mejl till mig med en förfrågan.  Kontakta varandra.  Börja använd first-class-klienten.  Nej. Vi börjar med att rusa fram i matsalen och välta omkull den funktionshindrade eleven ur sin mentala rullstol.  Häpp! Ännu en pedagogisk medalj! Vad är viktigt